• Професійні журнали
    • Uteka
    • Портал Баланс-Бюджет
    • Видання "Баланс-Клуб"
  • Новини
  • Вебінари
  • Спецрозбір
  • Правова база
  • Конкурс
  • Магазин
  • Академiя
    Beta
  • Сервіси
  • Свiт позитива
  • Про нас
  • UAB: Кредити для Агро
  • Розділи
  • Головна
  • Правова база
    • Всі категорії
    • Всі категорії Ютека
    • Агро
    • Комерція
    • Новини
    • Спецрозбір
    • Медичні КНП
    • Вебінари
    • Online бібліотека «Баланс»
    • Online видання «Баланс»
    • Online видання «Баланс-Агро»
    • Агропорадники
    • Реальна бухгалтерія
    • Спецтема
    • Кадровик
    • Консультаційна лінія
    • ----------------
    • Всі категорії порталу Бюджет
    • Баланс-Бюджет
    • Online Баланс-Бюджет
    • Спецвипуски. Освіта
    • Держоргани
    • Спецпроєкти Бюджет
    • Новини Бюджет
    • Сервіси. Баланс-Бюджет
    • Вебінари. Баланс-Бюджет
    • ----------------
    • Моя професія
    • Моє життя
    • Бухгалтерська кухня
    • Uteka
    • ----------------
    • Календар бухгалтера
    • Дані для розрахунків
    • Калькулятори
    • Форми і бланки
    • Зразки
    • Чеклісти
    • ----------------
    • Правова база
  • Вхід
  • Підписатися
  • Кадровик
    • Трудовий та цивільний договір
    • Трудові відносини
    • Відпустки та час відпочинку
    • Військовий облік та бронювання
    • Пільги та гарантії працівникам
    • Режим роботи та робочий час
    • Навчання та стажування
    • Кадрове діловодство
    • Професійна класифікація
    • Охорона праці
    • Соціальне страхування
    • Перевірки та відповідальність
    • Юридична консультація
    • Звітність
    • Зразки кадрових документів
    • Спецвипуски для кадровика
  • Комерція
    • Зовнішньоекономічна діяльність
    • Документообiг
    • Зарплата і кадри
    • Карантин
    • МСФЗ
    • Робота з приватними підприємцями
    • Розрахунки
    • Спецвипуски для комерційних підприємств
    • Схеми бухгалтерських проводок
    • Облік, податки та звiтнiсть
    • Господарські операції
    • Приватний підприємець
    • Фінансовий аудит
    • Школа бухгалтера: просто про облік
    • Юридичні консультації
    • Перевірки
    • Uteka
    • Блог редакції Uteka-Комерція
  • Агро
    • Державна підтримка та інвестиції
    • Земля та земельні правовідносини
    • Карантин
    • Оподаткування та бухоблік сільгосппідприємств
    • Оплата праці та кадри в С/Г
    • Галузевий бухгалтерський облік в С/Г
    • Перевірки с/г підприємств
    • Фермерське господарство
    • Господарські операції в агросекторі
    • Розрахунки в С/Г
    • Спецвипуски для агропідприємств
    • Школа бухгалтера с/г галузі
    • Юридичні консультації
    • Uteka
    • Блог редакції Uteka-Агро
  • Медичні КНП
    • Організаційні документи
    • Планування діяльності
    • Бухоблік та оподаткування
    • Оплата праці та кадровий облік
    • Юридична підтримка
    • Карантин
Чеклісти Баланс-Бюджет Спецрозбір Реальна бухгалтерія Агропорадники Краще
 
Проф. журнали Новини Правова база Конкурс Магазин Академiя
Beta
Сервіси Бюджет Свiт позитива
Підписатися на Uteka Техпідтримка Моя база
Мій кабінет
Проф. журнали
Головна Спецтема Кадровик Комерція Агро Медичні КНП Спецрозбір Реальна бухгалтерія Агропорадники Вебінари Новини Online бібліотека «Баланс» Online видання «Баланс» Online видання «Баланс-Агро» Краще
Конкурс
Про конкурс Особистий кабінет
Магазин
Всі розділи Книжки Проф. журнали Заходи Сувеніри Бухгал.система "Баланс" Комплекти Uteka Доставка і оплата Контакти
Сервіси
Чеклісти Календар бухгалтера Дані для розрахунків Калькулятори Форми і бланки Зразки
Бюджет
Баланс-Бюджет Спецвипуски. Освіта Новини Бюджет Вебінари. Баланс-Бюджет Медицина Держоргани Спецпроєкти Бюджет Online Баланс-Бюджет
Свiт позитива
Моє життя Бухгалтерська кухня Uteka Моя професія Листівки
Академiя
Всі курси Партнерство Техпідтримка
  • Усі документи
  • Про затвердження Ме...
Зміст документа
Зміст документа
Детальна інформація

Наразі діє

Набрання чинності 02.07.2001

Тип документа

Наказ

Номер документа

189

Дата затвердження

02.07.2001

Дата вступу в дію

02.07.2001

Суб'єкт нормотворчості

Міністерство аграрної політики та продовольства України

Галузі

-

Наказом затверджено Методичні рекомендації з організації та ведення бухгалтерського обліку в селянських (фермерських) господарствах.

Селянські (фермерські) господарства можуть вести бухгалтерський облік чотирма способами: простим, спрощеним, для малих підприємств і для звичайних підприємств. Основним регістром за простою формою обліку є Книга обліку доходів та витрат, аналогічна до Книги обліку доходів та витрат ф.№10 для підприємців. Основним регістром для обліку за спрощеною формою бухгалтерського обліку є Журнал реєстрації господарських операцій фермерського (селянського) господарства. Затверджено вдвічі скорочену форму Балансу для фермерських господарств, яка побудована на базі балансу для малих підприємств (форма №1-м (скорочена).

Мінагрополітики України

Наказ

від 02.07.2001 р. №189

 

Про затвердження Методичних рекомендацій з організації та ведення бухгалтерського обліку в селянських (фермерських) господарствах

Відповідно до пункту шостого статті 6 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", на виконання пункту п'ятого доручення Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2000 року №16043/96 та протоколу №3 засідання Науково-методичної ради (Центру) "Облік, звітність та аудит в галузях агропромислового виробництва" від 26 травня 2001 року, з метою встановлення єдиних правил і методологічних принципів організації ведення бухгалтерського обліку в селянських (фермерських) господарствах наказую:

1. Затвердити такі, що додаються:

1.1. Регістри простої та спрощеної форми бухгалтерського обліку, які застосовуються в селянських (фермерських) господарствах.

1.2. Методичні рекомендації з організації та ведення бухгалтерського обліку в селянських (фермерських) господарствах (далі - Методичні рекомендації).

2. Управлінню організації і методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності (Лавріненко Л. І.), Управлінню бухгалтерського обліку, фінансів та контролю Державного департаменту продовольства (Загоруй Г. І.), Управлінню фінансів, валютного регулювання та бухгалтерського обліку Державного департаменту рибного господарства (Кожухова Н. П.), іншим структурним підрозділам міністерства надавати підпорядкованим підприємствам та організаціям роз'яснення щодо застосування Методичних рекомендацій.

3. Управлінню організації і методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності забезпечити публікацію Методичних рекомендацій з організації та ведення бухгалтерського обліку в селянських (фермерських) господарствах в газеті "Сільський час".

4. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства сільського господарства і продовольства України від 5 лютого 1997 року №34 "Про затвердження Інструкції з ведення бухгалтерського обліку в селянських (фермерських) господарствах".

5. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника міністра Лузана Ю. Я.

Міністр

 І. КИРИЛЕНКО


Затверджені
наказом Мінагрополітики України
 від 02.07.2001 р. №189

Методичні рекомендації з організації та ведення бухгалтерського обліку в селянських (фермерських) господарствах

1. Загальні положення

1.1. Селянське (фермерське) господарство (далі - Господарство) як юридична особа веде бухгалтерський облік відповідно до статті 24 Закону України від 20.12.91 р. №2009 "Про селянське (фермерське) господарство", що дозволяє визначити фінансовий результат, здійснювати розрахунки з бюджетом та складати звітність.

1.2. Бухгалтерський облік у Господарстві веде голова господарства (власник) або за його дорученням один з членів сім'ї чи на договірних засадах фахівець (спеціалізована фірма).*

Бухгалтерський облік ведеться в національній валюті.

1.3. Після реєстрації Господарства фермер складає опис майна, яке, відповідно до статті 16 Закону України "Про селянське (фермерське) господарство", становить його власність.

1.3.1. В описі зазначають вартість об'єктів основних засобів, виходячи з кошторисних (розрахункових) чи фактичних витрат на їх будівництво та придбання (доставку, встановлення, реєстрацію тощо), а на підставі даних про рік ведення об'єктів в експлуатацію та норм амортизації розраховують знос: (при відсутності таких даних знос може визначатися, виходячи із стану об'єкта), що не суперечить вимогам Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 р. №92 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.05.2000 р. за №288/4509).

1.3.2. Оцінку товарно-матеріальних цінностей, сільськогосподарської продукції, молодняку тварин, птиці, тварин на відгодівлі, незавершеного виробництва тощо здійснюють згідно з Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 9 "Запаси", затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 20.10.99 р. №246 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 02.11.99 р. за №751/4044), за меншою з оцінок: за фактичними (нормативними) витратами на їх виробництво або придбання чи за чистою вартістю реалізації (ціни продажу на аналогічні об'єкти за вирахуванням очікуваних витрат на завершення виробництва і збут).

1.4. На підставі даних опису майна складають вступний баланс. В Господарствах, які використовуватимуть просту форму обліку, вступний баланс складається за бажанням власника. В активі балансу відображають вартість основних засобів (первісна вартість за мінусом суми зносу), товарно-матеріальних цінностей і незавершеного виробництва; кошти, заборгованість Господарству (дебіторська заборгованість) тощо; в пасиві - джерела створення засобів, зокрема, власний капітал та заборгованість Господарства (кредиторська заборгованість): банку, юридичним та фізичним особам тощо. Власний капітал - це різниця між наявністю засобів (підсумок активу) і заборгованістю Господарства.

1.5. Господарські операції оформляють первинними документами, складеними відповідно до статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.99 р. №996.

1.6. Бухгалтерський облік у Господарстві ведеться за однією з наведених нижче форм з врахуванням таких засад.

1.6.1. Просту форму обліку (без використання подвійного запису) застосовують Господарства, в яких працюють власник (голова) та члени його родини (без залучення найманих працівників).

1.6.2. Спрощену форму обліку пропонується застосовувати Господарствам із середньообліковою чисельністю працюючих за звітний період - до 10 осіб включно (крім членів сім'ї) і обсягом виручки за рік, що не перевищує 500 тис. грн.

1.6.3. Господарства, які відповідають статусу малих підприємств (із середньообліковою чисельністю працівників за звітний період - від 10 до 50 осіб та обсягом виручки від реалізації від 500 тис. грн до 2,5 млн грн), ведуть бухгалтерський облік за спрощеним Планом рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій суб'єктів малого підприємництва, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 19.04.2001 р. №186 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.05.2001 р. за №389/5580) і складають фінансову звітність відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 25 "Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 25.02.2000 р. №39 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.03.2000 р. за №161/4382).

1.6.4. Всі інші Господарства ведуть облік за Планом рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30.11.99 р. №291 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 21.12.99 р. за №892/4185) та відповідно до Методичних рекомендацій з організації та ведення бухгалтерського обліку за журнально-ордерною формою на підприємствах агропромислового комплексу, затверджених наказом Мінагрополітики України від 07.03.2001 р. №49.

1.7. Бухгалтерський облік в Господарстві ведеться безперервно з дня реєстрації (створення) Господарства до припинення його діяльності.

1.8. Господарство веде бухгалтерський облік результатів фінансово-господарської діяльності за звітний період.

1.9. Відповідно до чинного законодавства, Господарство складає і подає статистичну, податкову та фінансову звітність. Голова Господарства несе персональну відповідальність за організацію та достовірність ведення бухгалтерського обліку та складання звітності.

2. Облік за простою формою

2.1. Облік за простою формою передбачає накопичення даних відповідно до потреб управління господарством без використання подвійного запису.

Основним регістром простої форми обліку є Книга обліку доходів та витрат (далі - Книга), в якій здійснюють реєстрацію даних первинних документів за видами доходів та витрат з метою визначення результатів господарювання. Наявність засобів чи джерел їх утворення у Книзі не відображають.

Наведену форму Книги при потребі можна доповнити необхідними графами чи скоротити відповідно до вимог виробництва, управління та звітності.

2.2. Облік доходів ведеться згідно з Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 3 "Звіт про фінансові результати", затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99 р. №87 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21.06.99 р. за №397/3690). До складу доходів включають виручку від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) та інші доходи, склад яких Господар зазначає самостійно, їх відображають у лівій стороні Книги (графи 6 - 9).

2.3. До складу виручки від реалізації продукції входять суми, отримані Господарством від реалізації продукції, товарів, робіт, послуг за діючими цінами за винятком непрямих податків та інших вирахувань з доходу. Виручку від реалізації відображають у графі 5, податкові зобов'язання з податку на додану вартість (ПДВ) - у графі 12. Дата надходження грошей записується у графі 13 "Відмітка про одержання".

2.4. Стан заборгованості на кінець звітного періоду визначають шляхом порівняння даних графи 10 "Загальна сума доходів" та графи 13 "Відмітка про одержання".

2.5. Витрати обліковують за елементами відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 р. №318 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 р. за №27/4248). Матеріальні витрати та інші витрати відображають у правій стороні Книги.

2.5.1. Матеріальні витрати, до яких належать вартість сировини, палива, будівельних матеріалів, запчастин, інших матеріалів, кормів, насіння, садивного матеріалу, тари тощо записують в графі 18 без суми ПДВ, який відображають в графі 25. Якщо підприємство не є платником ПДВ, його суми мають входити до відповідної статті витрат. Куплені матеріальні цінності одразу списуються на виробництво.

2.5.2. У вільних графах 19, 20 записують "Витрати за елементами по операційній діяльності" відповідно до потреб.

2.5.3. У графі 18 "Інші витрати" записують витрати, не враховані у попередніх графах.

2.5.4. Для надзвичайних витрат передбачена графа 23, в яку записують втрати від надзвичайних подій (стихійного лиха) та витрат на їх запобігання і ліквідацію.

2.5.5. В графі 24 відображають загальну суму витрат, здійснених у зв'язку з веденням господарської діяльності.

2.5.6. На основні засоби, що належать Господарству, нараховують амортизацію на загальних підставах, її відображають в графі 21.

Норми амортизації затверджуються наказом (розпорядженням) по фермерському господарству. Порядок встановлення цих норм регламентується пунктами 23 - 26 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби".

Амортизація (знос) на продуктивну худобу не нараховується.

Амортизація (знос) багаторічних насаджень нараховується з початку плодоношення (плодових дерев - на 6 - 7 рік після закладки, кущових культур - на 2 - 3 рік, інших видів насаджень, зокрема полезахисних смуг - після змикання крони дерев).

2.5.7. У Книзі не обліковують внутрішньогосподарський оборот та споживання власної продукції у Господарстві. Не вважається внутрішньогосподарським оборотом та не відноситься на витрати Господарства використання власної продукції (оціненої за середніми реалізаційними цінами) на особисте споживання (сімейні потреби) та витрати на благодійні цілі. Ці суми відображають в графі 26 "Вилучення коштів (витрати за рахунок доходу)" не менше двох разів на рік.

2.5.8. Наприкінці звітного періоду проводять інвентаризацію. При цьому складають інвентаризаційний опис. На підставі даних про фактичну наявність запасів уточнюють суму витрат на різницю перехідних залишків запасів (матеріалів, готової продукції, молодняку тварин, незавершеного виробництва) на кінець та початок періоду, оцінених згідно з пунктом 1.3.2 рекомендацій.

2.6. Загальний фінансовий результат визначають наприкінці року або при припиненні діяльності як різницю між підсумками графи 10 "Загальна сума доходів" та уточненої суми витрат (графа 24).

2.7. Ведення Книги обліку доходів і витрат не вимагає спеціальної підготовки, вона легка і зрозуміла в користуванні, так як записи здійснюють без одночасного відображення взаємозв'язку господарських засобів та джерел. За даними бухгалтерських записів по Книзі можна отримати відомості про хід господарського процесу, скласти декларацію про доходи та про ПДВ при потребі, баланс та звіт про фінансові результати.

2.8. Для складання балансу використовують дані інвентаризаційних описів про наявність цінностей та відомості обліку основних засобів, де відзначають вартість одержаних та списаних об'єктів та суму нарахованої амортизації за звітний період.

2.9. За бажанням власника можна вести аналітичний облік окремих видів засобів і зобов'язань шляхом використання Відомостей обліку: основних засобів, тварин та птиці, багаторічних насаджень, витрат незавершеного виробництва за видами діяльності, розрахунків тощо.

3. Спрощена форма обліку

3.1. Основним регістром для обліку за цією формою є Журнал реєстрації господарських операцій Господарства (далі - Журнал).

3.2. Господарські операції в Журналі відображаються з дотриманням принципу подвійного запису.

3.3. Для ведення аналітичного обліку окремих господарських об'єктів (витрат, розрахунків, тварин, продукції тощо), крім Журналу, фермер може використовувати інші регістри.

4. Облік майна господарства

4.1. Майно Господарства складається з основних та оборотних засобів. Придбання основних засобів відображають у графах Журналу 16 - вартість об'єктів без податку на додану вартість (ПДВ), 6 - суму ПДВ, а в 9 - загальну суму заборгованості постачальнику (якщо розрахунки не проведені). Погашення заборгованості відображають у графах 8 та 11 або 13, якщо платежі здійснюються готівкою.

4.2. Для індивідуального обліку застосовується Відомість обліку основних засобів або інвентаризаційні описи (інвентарні картки), які використовуються великими сільськогосподарськими підприємствами.

4.3. Багаторічні насадження обліковують у відомості окремо, реєструють плодоносні та молоді насадження із зазначенням їх виду (груші, яблуні тощо), площі, дати закладання і списання.

4.4. Витрати на будівництво і виготовлення основних засобів або закладку багаторічних насаджень власними силами обліковують у графі 16 Журналу, а для відображення цих сум по конкретному об'єкту використовують Відомість обліку витрат виробництва, де накопичують дані про проведені витрати з початку робіт, зазначаючи окремо суми сплаченого ПДВ при надходженні матеріалів та обладнання чи виконанні робіт (наданні послуг) сторонніми організаціями. Після закінчення будівництва об'єкти (без суми ПДВ) оприбутковують у складі діючих основних засобів і відображають у графах 16 та 17 Журналу та у відомості (опису чи картках). ПДВ, що припадає на використані матеріали і виконані в будівництві роботи (послуги), відображають у графах 6 та 17 Журналу.

4.5. Вартість основних засобів уточнюють у випадках дообладнання, реконструкції, часткової ліквідації об'єктів.

Вартість основних засобів індексується відповідно до розпоряджень уряду та за бажанням власника. На суму збільшення вартості об'єкта при індексації роблять записи в графах 5 та 16 Журналу, а на суму уточнення зносу - у графах 4 та 19. У Відомості обліку основних засобів для цих цілей використовують графи 9 та 10, 23 та 24.

4.6. Амортизацію (знос) включають у витрати, відображаючи у графах 4 і 19 Журналу та у відомості.

4.7. Основні засоби вибувають внаслідок ліквідації, продажу, вибракування тварин основного стада тощо.

4.8. Вартість основних засобів, що вибули, визначають на підставі даних відомості (інвентаризаційного опису чи карток), у відповідних графах роблять позначку про вибуття.

4.9. Балансову (первісну) вартість об'єкта, що вибуває, відображають у графі 17 Журналу, суму зносу - в графі 18.

4.10. При реалізації основних засобів суму виручки відображають у графі 5 (як дохід господарства) і в графі 7 (на суму ПДВ, що має бути сплачений покупцем), а загальну суму - у графі 10, якщо здійснена попередня оплата, чи 8 - якщо розрахунки не проведені. Одночасно балансова (первісна) вартість проданих об'єктів відображається у графі 17, сума зносу - в графі 18, залишкова вартість - у графі 4.

4.11. Вартість матеріалів, що одержані при ліквідації основних засобів, включаючи і продукцію від забою тварин основного стада, відображається у графах 5 та 4, а при використанні матеріалів безпосередньо для будівництва (спорудження) нових об'єктів - у графах 5 і 16.

5. Облік матеріальних цінностей та грошових коштів

5.1. Товарно-матеріальні цінності (насіння, корми, сировина, продукція, добрива, паливо, молодняк тварин і тварини на відгодівлі тощо), які надійшли в господарство протягом року зі сторони, вважаються витраченими і їх списують на витрати виробництва (без ПДВ, графа 4 Журналу) чи незакінчене будівництво (графа 16). Облік малоцінних предметів ведуть у такому ж порядку. Знос по них не нараховують.

5.2. Наприкінці року вартість списаних на витрати виробництва товарно-матеріальних цінностей уточнюють. Фактичну суму матеріальних витрат визначають як різницю між вартістю матеріальних ресурсів, які були на початок року і надійшли протягом року в господарство, та їх наявністю (залишком) на кінець року. Уточнену суму витрат записують у графі 4 Журналу.

5.3. Наявність товарно-матеріальних цінностей на кінець року встановлюють шляхом інвентаризації, результати якої оформляють інвентаризаційними описами.

5.4. Оцінку залишків сільськогосподарської продукції та молодняку худоби і птиці, тварин на відгодівлі та незавершеного виробництва здійснюють у порядку, передбаченому в пункті 1.3.2.

5.5. Господарство може вести облік руху товарно-матеріальних цінностей, використовуючи для цього Книгу (картку) складського обліку, а для руху поголів'я - Книгу обліку руху тварин і птиці на фермі або Відомість обліку тварин та птиці. Ці форми використовуються в інших сільськогосподарських підприємствах.

5.6. Для обліку грошових коштів на поточному рахунку відведені графи 10 і 11 Журналу, а готівки - 12 і 13.

6. Облік розрахунків

6.1. Для обліку розрахунків використовують графи 6 - 9 Журналу.

6.2. У графі 7 зазначають суми податків та інших платежів, які мають бути перераховані до бюджету, а в графі 6 - погашення боргу шляхом перерахування грошей з рахунку в банку чи зарахування деяких платежів, зокрема, ПДВ при придбанні товарно-матеріальних цінностей тощо.

6.3. У графі 8 відображають заборгованість, яку має сплатити Господарству інша юридична чи фізична особа, та суми, перераховані (сплачені) Господарством в погашення власної заборгованості іншим організаціям (особам), а в графі 9 зазначають виникнення заборгованості Господарства та погашення боргу іншими організаціями.

6.4. Контроль за станом розрахунків з конкретними юридичними та фізичними особами фермер здійснює шляхом порівняння сум нарахування та оплати у графах 6 та 7 або 8 та 9.

При значній кількості організацій, з якими господарство здійснює розрахунки, доцільно застосовувати Відомість розрахунків, в якій зазначають стан та рух заборгованості по кожній організації чи особі (крім оплати праці), а по розрахунках з бюджетом - ще й вид податку (платежу).

6.5. Нарахування оплати праці найманим особам здійснюють у Розрахунково-платіжній відомості. У ній визначають загальну суму оплати праці за місяць та проводять передбачені законодавством утримання. Видача грошей підтверджується підписом одержувача.

Загальну суму нарахованої оплати праці в Журналі записують у графах 4 та 9, а утримання прибуткового податку - в графах 7 і 8, інші утримання - в графах 8 і 9. Суми виданої оплати праці відображають у графах 8 та 13, з перерахування утримань - у графах 6 (прибутковий податок) чи 8 (інші платежі) та в графі 11.

6.5.1. Відрахування на соціальні заходи відображають у Журналі в графах 4 та 9, а при перерахуванні грошей - в графах 8 і 11.

6.5.2. Члени Господарства і залучені працівники одержують допомогу з тимчасової непрацездатності, з вагітності і пологів, при народженні дитини, на поховання та інші виплати по державному соціальному страхуванню. Ці суми відносять на зменшення заборгованості органам соціального страхування.

6.6. Господарство відповідно до діючого законодавства сплачує податки та інші платежі. Частину їх відносять на витрати господарства і відображають у графі 4 Журналу та в графі 7 (по податках) чи в графі 9 (по інших платежах). Платежі Господарства до бюджету за рахунок доходу (плата за землю, податок з власників особистих транспортних засобів тощо) відображають у графі 20, сплачені суми записують відповідно в графах 6 чи 8 та 11.

6.7. Придбані товарно-матеріальні цінності чи одержані роботи і послуги (без ПДВ) включають до витрат господарства (графа 4), ПДВ, зазначений у документах постачальника, - у графі 6, а загальну суму платежу постачальнику - у графі 9. Погашення заборгованості постачальнику відображається в графах 8 та 11.

6.8. При реалізації власної продукції виручку (без ПДВ) записують у графі 5; у графі 7 - ПДВ, який зазначений у документах на реалізацію, а загальну суму заборгованості покупця - у графі 8.

Різниця сум граф 6 і 7, включаючи решту на початок звітного періоду, показує суму ПДВ та інших платежів, які господарство має перерахувати до бюджету, а в протилежному випадку - одержати кошти з бюджету.

6.9. При реалізації продукції, по якій сплачується акцизний збір, його суму, що підлягає перерахуванню до бюджету, записують у графах 4 і 7, а при сплаті - у графах 6 і 11.

6.10. Наприкінці звітного періоду Господарство підраховує стан заборгованості господарства. Для цього воно у графах 8 і 9 Журналу співставляє виникнення заборгованості та її погашення по кожній юридичній і фізичній особі, а у графах 6 і 7 - по кожному податку (платежу) до бюджету. При цьому враховують стан заборгованості на початок звітного періоду. Суми заборгованості на кінець року (окремо господарства та господарству) записують після підсумку операцій за рік.

6.11. Облік коротко- і довгострокових кредитів ведуть у Журналі, використовуючи графи "Розрахунки з іншими організаціями і особами". На суму одержаної позики роблять запис у графі 9 та в графі 8, якщо позика використана на погашення заборгованості іншій організації, або у графі 10, якщо позика зарахована на поточний рахунок.

Суму погашеного кредиту відображають у графах 8 та 11.

Сплачені відсотки за наданий кредит відображаються у графах 4 та 11.

7. Облік доходів та витрат Господарства

7.1. Наслідки діяльності Господарства визначають на підставі записів у Журналі.

7.2. До складу доходів Господарства входять виручка від реалізації продукції, товарів, матеріалів і основних засобів, виконання робіт та надання послуг на сторону, суми, одержані від інших господарств як дохід на вкладений пай, придбані акції і сертифікати, відсотки за зберігання грошей на рахунках у банку тощо.

7.3. Виручку від реалізації продукції відображають у графі 5 (ПДВ - у графі 7), одночасно реєструючи одержані суми у графах 10 чи 12 (при надходженні грошей) або у графі 8 (при виникненні заборгованості).

7.4. До складу витрат Господарства включають вартість наданих сторонніми організаціями та особами послуг чи виконання робіт та придбаних товарно-матеріальних цінностей, а також нараховану оплату праці найманим особам, податки та інші платежі, які, згідно з діючим законодавством, включають до витрат виробництва.

7.5. До складу виробничих витрат не включаються використані на будівництво і придбання основних засобів та закладку багаторічних насаджень кошти та товарно-матеріальні цінності. Ці суми відображають у графі 16 як збільшення вартості об'єктів, що споруджуються.

7.6. При здійсненні господарством кількох видів діяльності або здійсненні кількох видів витрат (операційні, надзвичайні тощо) та кількох видів доходів (операційні доходи, надзвичайні доходи тощо) для обліку доходів і витрат кожного з них використовують Відомість обліку витрат виробництва.

Прибуток визначається по кожному виду діяльності окремо шляхом порівняння доходів (графа 9) та витрат (графа 8).

7.7. Суми, що являють собою вилучення частини одержаного прибутку, відображають у графі 20. До складу цих сум відносять:

збитки від операцій минулих років, виявлені в поточному році тощо;

вартість товарно-матеріальних цінностей та продукції, використаних на утримання сім'ї фермера;

витрати на благодійні цілі, включаючи і вартість продукції;

оплачені податки (на майно, на землю, що використовують у сільськогосподарському або виробничому обороті, з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів тощо).

При складанні заключного балансу на ці суми зменшують суму одержаного доходу.

7.8. Правильність записів у Журналі перевіряють шляхом співставлення підсумків операцій за звітний період, відображених у парних та непарних графах Журналу. Ці підсумки мають бути рівні.

7.9. Фінансовий результат Господарства розраховують як різницю між доходом (виручкою) від реалізації продукції, робіт і послуг на сторону та іншими доходами, що записані в графі 5 Журналу, та витратами (графа 4). До одержаного результату додають (віднімають) різницю між вартістю незавершеного виробництва, товарно-матеріальних цінностей, продукції і молодняку тварин на кінець року та вартістю незавершеного виробництва, товарно-матеріальних цінностей, продукції і молодняку тварин на початок року. Дохід, одержаний Господарством, визначається за видами діяльності та в цілому по Господарству. Він зменшується на суму витрат за рахунок прибутку (графа 20).

7.12. Визначений дохід розподіляється між членами господарства пропорційно трудовому внеску кожного з них і використовується для визначення заробітку, утримань і відрахувань на соціальні заходи згідно з чинним законодавством.

7.13. Майновий стан господарства фермер визначає, при потребі, на підставі даних Журналу та відомостей шляхом складання заключного бухгалтерського балансу.

8. Порядок ведення обліку в інших Господарствах

8.1. У Господарствах, які ведуть облік в порядку, передбаченому для малих підприємств, використовують спрощений План рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій суб'єктів малого підприємництва та складають фінансову звітність відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 25 "Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва".

8.2. Облік в Господарстві, яке відповідає статусу малого підприємства, пропонується вести за формою Журнал - Головна з використанням методу подвійного запису.

8.3. Кореспонденція рахунків записується безпосередньо на первинних документах або в меморіальних ордерах.

8.4. Інші Господарства, тобто ті, що відповідають статусу великих сільськогосподарських підприємств, ведуть облік згідно з положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку та Планом рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30.11.99 р. №291, для підприємств і організацій всіх галузей народного господарства. При цьому можуть використовуватися різні форми обліку: Журнал - Головна, журнально-ордерна форма з використанням ручної і комп'ютерної технології обробки даних. Регістри журнально-ордерної форми бухгалтерського обліку та Методичні рекомендації з їх заповнення, затверджені наказом Міністерства аграрної політики України від 07.03.2001 р. №49, та Рекомендації по їх заповненню.

Начальник
Управління організації і методології
бухгалтерського обліку
та фінансової звітності

Л. ЛАВРІНЕНКО


Затверджені
 наказом Мінагрополітики України
 від 02.07.2001 р. №189

Регістри простої та спрощеної форми бухгалтерського обліку, які застосовуються в селянських (фермерських) господарствах

№ форми регістру

Назва регістру

1.

Опис майна

2.

Баланс

3.

Книга обліку доходів та витрат

4.

Журнал реєстрації господарських операцій

5.

Відомість обліку основних засобів та нарахування амортизації

6.

Відомість обліку розрахунків

7.

Відомість обліку витрат виробництва

8.

Журнал - Головна

Начальник
Управління організації і
методології бухгалтерського обліку
та фінансової звітності

Л. ЛАВРІНЕНКО

 


Затверджено
наказом Мінагрополітики України
від 02.07.2001 р. №189

Опис майна 
на __________________ 200_ р.

Селянське (фермерське) господарство ______________________

№ з/п

Найменування

Одиниця виміру

Кількість

Первісна вартість

Знос

Залишкова вартість

 

Основні засоби

 

 

 

 

 

 

Разом

 

 

 

 

 

 

Матеріали

 

 

 

Х

Х

 

Разом

 

 

 

Х

Х

 

Гроші

 

 

 

Х

Х

 

Разом

 

 

 

Х

Х

 

Заборгованість господарству

 

 

 

Х

Х

 

Разом

 

 

 

Х

Х

 

Всього

 

 

 

 

 

 

Заборгованість господарства

 

 

 

Х

Х

 

Разом

 

 

 

Х

Х

 

Голова селянського
(фермерського) господарства

________________
(підпис)

______________
П. І. Б.

Дата "___" _____________ 200_ р.

 

 


Затверджено
наказом Мінагрополітики України
 від 02.07.2001 р. №189

Селянське (фермерське) господарство __________________________

Баланс 
за _________________ 200_ р.

Форма №1-м (скорочена)

Актив

Код рядка

На початок звітного періоду

На кінець звітного періоду

1

2

3

4

I. Необоротні активи

 

 

 

Основні засоби:

 

 

 

залишкова вартість

030

 

 

первісна вартість

031

 

 

Знос

032

 

 

Усього за розділом I

080

 

 

II. Оборотні активи

 

 

 

Виробничі запаси

100

 

 

Дебіторська заборгованість за товари, роботи, послуги Господарству:

 

 

 

чиста реалізаційна вартість

160

 

 

Грошові кошти та їх еквіваленти:

 

 

 

в національній валюті

230

 

 

Інші оборотні активи

250

 

 

Усього, за розділом II

260

 

 

Баланс

280

 

 

I. Власний капітал

 

 

 

Власний капітал (статутний капітал)

300

 

 

Короткострокові кредити банків

500

 

 

Кредиторська заборгованість за товари, роботи, послуги Господарства

530

 

 

Інші поточні зобов'язання

610

 

 

Баланс

640

 

 

 

Голова селянського
(фермерського) господарства

________________
(підпис)

______________
П. І. Б.

Дата "___" _____________ 200_ р.

 

 

Примітка. У формі балансу №1-м (скороченій) наведені статті, найбільш вживані в селянських (фермерських) господарствах.


Затверджено
 наказом Мінагрополітики України
від 02.07.2001 р. №189

Книга обліку доходів та витрат 
за _____________ 200_ р. 
період

Книга облiку доходiв та витрат.pdf
Відкрити

Затверджено
 наказом Мінагрополітики України
від 02.07.2001 р. №189

Журнал реєстрації господарських операцій

Журнал реєстрацiї господарських операцiй.pdf
Відкрити

Затверджено
 наказом Мінагрополітики України
від 02.07.2001 р. №189

Відомість 
обліку основних засобів та нарахування амортизації 
за ______________ 200_ р. 
місяць

Вiдомiсть обліку основних засобів та нарахуваня амортизації.pdf
Відкрити

Затверджено
 наказом Мінагрополітики України
від 02.07.2001 р. №189

Відомість обліку розрахунків 
за _________________ 200_ р. 
місяць

Вiдомiсть облiку розрахункiв.pdf
Відкрити

Затверджено
 наказом Мінагрополітики України
від 02.07.2001 р. №189

Відомість 
обліку витрат виробництва 
за ______________ 200_ р. 
місяць

Вiдомiсть обліку витрат виробництва.pdf
Відкрити

Затверджено
 наказом Мінагрополітики України
від 02.07.2001 р. №189

Журнал - Головна 
за ________________ 200_ рік

Журнал — Головна.pdf
Відкрити
Пов'язані публікації
Публікації online видання Бібліотека «Баланс»
11:36
11:36

Оподаткування та облік виплат членам ФГ за трудову участь

Бібліотека Баланс № 6 «Дивіденди: як правильно оформити, нарахувати, виплатити та відобразити в обліку» На відміну від осіб, залучених до роботи за трудовим договором (контрактом), члени фермерського господарства (далі – ФГ) не отримують заробітну плату, як наймані працівники. Але...

Світлана Стадник

22.03.2024 42 0 0

Роботодавцям
10:51
10:51

Як підтвердити трудові відносини членів фермерського господарства

Баланс-Агро № 4 від 23 січня 2024 року Відомо, що члени фермерського господарства (далі – ФГ) мають особливий статус щодо ФГ: вони не можуть працювати за трудовим договором. Проте це зовсім не означає, що члени ФГ не можуть бути в трудових відносинах із ФГ (такі відносини оформлюються інакше,...

Маргарита Майоренко

22.01.2024 236 0 0

Оплата праці та кадри в С/Г
10:00
10:00

Як підтвердити трудові відносини членів фермерського господарства

Відомо, що члени фермерського господарства (далі – ФГ) мають особливий статус щодо ФГ: вони не можуть працювати за трудовим договором. Проте це зовсім не означає, що члени ФГ не можуть бути в трудових відносинах із ФГ (такі відносини оформлюються інакше, ніж із найманими працівниками). Підтве...

Маргарита Майоренко

19.01.2024 378 0 1

Фермерським господарствам
09:41
09:41

Оподаткування та облік виплат членам ФГ за трудову участь

Баланс-Агро № 13 від 28 березня 2023 року На відміну від осіб, залучених до роботи за трудовим договором (контрактом), члени фермерського господарства (далі – ФГ) не отримують заробітну плату, як наймані працівники. Але вони можуть отримувати дохід, що розподіляється між членами ФГ залежно в...

Світлана Стадник

24.03.2023 168 0 1

Фермерське господарство
11:15
11:15

Оподаткування та облік виплат членам ФГ за трудову участь

На відміну від осіб, залучених до роботи за трудовим договором (контрактом), члени фермерського господарства (далі – ФГ) не отримують заробітну плату як наймані працівники. Але вони можуть отримувати дохід, що розподіляється між членами ФГ залежно від вкладу до складеного чи статутного капітал...

Світлана Стадник

22.03.2025 1043 0 2

Фермерським господарствам
10:00
10:00

Виплати членам ФГ: чи є аналогом заробітної плати?

Баланс-Агро № 13 від 28 березня 2023 року Про отримання членами фермерських господарств (далі – ФГ) винагороди за свою трудову участь у них ми неодноразово розповідали в нашому виданні. А втім, фермерів знову цікавить невідкладне питання отримання щомісячних виплат на заміну зарплати. Адже ж...

Ірина Висіцька

15.02.2023 286 0 1

Фермерське господарство
10:23
10:23

Виплати членам ФГ: чи є аналогом заробітної плати?

Про отримання членами фермерських господарств (далі – ФГ) винагороди за свою трудову участь у них ми неодноразово розповідали в нашому виданні. А втім, фермерів знову цікавить невідкладне питання отримання щомісячних виплат на заміну зарплати. Адже життя привчило більшість із нас планувати сво...

Ірина Висіцька

21.03.2023 925 0 1

Спецрозбір
09:14
09:14

Оподаткування та облік виплат членам ФГ за трудову участь

Спецпроєкт «Дивіденди: як правильно оформити, нарахувати, виплатити та відобразити в обліку» На відміну від осіб, залучених до роботи за трудовим договором (контрактом), члени фермерського господарства (далі – ФГ) не отримують заробітну плату, як наймані працівники. Але вони можут...

Світлана Стадник

17.04.2024 29 0 0

Фермерським господарствам
10:43
10:43

Статут фермерського господарства: як скласти, щоб захистити свій бізнес

Баланс-Агро № 37 від 20 вересня 2021 року Більшість питань, що стосуються безпосередньо взаємовідносин між членами фермерського господарства, прийняття ними рішень, формування складеного капіталу, отримання доходів членами (у т. ч. дивідендів), мають регулюватися статутом. У статті обґрунтовано, які...

Ірина Висіцька

17.09.2021 335 0 1

Фермерське господарство
09:00
09:00

Статут фермерського господарства: як скласти, щоб захистити свій бізнес

Більшість питань, що стосуються безпосередньо взаємовідносин між членами фермерського господарства, прийняття ними рішень, формування складеного капіталу, отримання доходів членами (у т. ч. дивідендів), мають регулюватися статутом. У статті обґрунтовано, які положення вкрай необхідно включити до ста...

Ірина Висіцька

13.02.2023 2692 0 9

Роботодавцям
09:06
09:06

Особливості трудових відносин у фермерських господарствах

Баланс-Агро № 10-11 від 22 березня 2021 року «Правильне оформлення трудових відносин – ваш захист від значних штрафів» Головною особливістю регулювання трудових відносин у фермерських господарствах (далі – ФГ) є те, що трудовий статус членів ФГ відрізняється від трудового ст...

Ірина Висіцька

17.03.2021 186 0 0

Фермерським господарствам
08:49
08:49

Актуальні запитання щодо сплати ЄСВ членами ФГ

Баланс-Агро № 33-34 від 20 липня 2020 року На нашу консультаційну лінію часто надходять запитання від фермерських господарств (далі – ФГ) і їх членів про нюанси сплати ЄСВ членами ФГ. Відповіді на деякі з них ви знайдете в цій консультації. Зверніть увагу, що в даній статті йдеться тільки про...

Алла Горна

15.07.2020 87 0 0

Фермерське господарство
09:00
09:00

Актуальні запитання щодо сплати ЄСВ членами ФГ

На нашу консультаційну лінію часто надходять запитання від фермерських господарств (далі – ФГ) і їх членів про нюанси сплати ЄСВ членами ФГ. Відповіді на деякі з них ви знайдете в цій консультації, зокрема: чи повинні члени ФГ платити ЄСВ в період карантину, як це вплине на їх страховий&n...

Алла Горна

15.07.2020 911 0 0

Роботодавцям
08:35
08:35

Неперсоніфіковане харчування для працівників: чи варто ризикувати

Баланс-Агро № 31 від 6 липня 2020 року У чому полягає проблема. Бажаючи заощадити на податках, підприємства вибирають варіант харчування для працівників без персоніфікації (наприклад, за принципом «шведського столу»), незважаючи на той факт, що це питання недостатньо врегульоване законо...

Олена Чуйко

28.06.2020 96 0 0

Господарські операції в агросекторі
10:00
10:00

Неперсоніфіковане харчування для працівників: чи варто ризикувати

У чому полягає проблема. Бажаючи заощадити на податках, підприємства вибирають варіант харчування для працівників без персоніфікації (наприклад, за принципом «шведського столу»), незважаючи на той факт, що це питання недостатньо врегульоване законодавчо. Це призводить до спорів при перев...

Олена Чуйко

30.06.2020 1072 0 3

Оподаткування
09:10
09:10

Особливості оподаткування доходів членів ФГ

Баланс-Агро № 17-18 від 13 квітня 2020 року Із цієї статті ви дізнаєтеся: які податки слід сплатити з доходів, що виплачуються членам фермерського господарства (далі – ФГ); яка відповідальність передбачена за неутримання (несвоєчасне утримання) податків, а також за неподання або несвоєч...

Єлізавета Ткаченко

08.04.2020 158 0 0

Фермерським господарствам
09:10
09:10

Дивіденди у фермерському господарстві

Баланс-Агро № 17-18 від 13 квітня 2020 року Акценти цієї статті: які виплати членам фермерського господарства (далі – ФГ) вважаються дивідендами; що відноситься до виплати дивідендів – розподіл прибутку між членами ФГ згідно з їхньою трудовою участю або виходячи з їхньої частки у с...

Зінаїда Козюк

08.04.2020 259 0 0

Оподаткування та бухоблік сільгосппідприємств
09:00
09:00

Особливості оподаткування доходів членів ФГ

Дивіденди: нарахування та виплата (частина друга) Із цієї статті ви дізнаєтеся: які податки слід сплатити з доходів, що виплачуються членам фермерського господарства (далі – ФГ); яка відповідальність передбачена за неутримання (несвоєчасне утримання) податків, а також за неподання або нес...

Олена Ткаченко

08.04.2020 927 0 2

Оподаткування та бухоблік сільгосппідприємств
09:00
09:00

Дивіденди у фермерському господарстві

Дивіденди: нарахування та виплата (частина друга) Акценти цієї статті: які виплати членам фермерського господарства (далі – ФГ) вважаються дивідендами; що відноситься до виплати дивідендів – розподіл прибутку між членами ФГ згідно з їхньою трудовою участю або виходячи з їхньої частки...

Зінаїда Козюк

08.04.2020 1708 0 3

Про затвердження Методичних рекомендацій з організації та ведення бухгалтерського обліку в селянських (фермерських) господарствах

Головна:

  • Головна
  • Спецтема
  • Кадровик
  • Комерція
  • Агро
  • Медичні КНП
  • Спецрозбір
  • Реальна бухгалтерія
  • Агропорадники
  • Вебінари
  • Новини
  • Online бібліотека «Баланс»
  • Online видання «Баланс»
  • Online видання «Баланс-Агро»
  • Мітки

Підписатися на Uteka:

  • Спецтема - 8400 грн. / рік.
  • Кадровик - 7116 грн. / рік.
  • Комерція - 6864 грн. / рік.
  • Агро - 7248 грн. / рік.
  • Медичні КНП - 4416 грн. / рік.
  • Спецрозбір - 8400 грн. / рік.
  • Агропорадники - 3600 грн. / рік.
  • Вебінари - 6000 грн. / рік.
  • Online бібліотека «Баланс» - 8352 грн. / рік.
  • Online видання «Баланс» - 7704 грн. / рік.
  • Online видання «Баланс-Агро» - 7704 грн. / рік.
  • Популярні статті

Про нас:

  • Про нас
  • Зв'язатися з нами
  • Техпідтримка
  • Наші телефони
  • Користувацька угода

Партнери:

  • Depositphotos

Спільноти:

  • Facebook
  • Instagram
  • Telegram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube

© 2014-2025