• Професійні журнали
    • Uteka
    • Портал Баланс-Бюджет
    • Видання "Баланс-Клуб"
  • Новини
  • Вебінари
  • Спецрозбір
  • Правова база
  • Конкурс
  • Магазин
  • Академiя
    Beta
  • Сервіси
  • Свiт позитива
  • Про нас
  • UAB: Кредити для Агро
  • Розділи
  • Головна
  • Правова база
    • Всі категорії
    • Всі категорії Ютека
    • Агро
    • Комерція
    • Новини
    • Спецрозбір
    • Медичні КНП
    • Вебінари
    • Online бібліотека «Баланс»
    • Online видання «Баланс»
    • Online видання «Баланс-Агро»
    • Агропорадники
    • Реальна бухгалтерія
    • Спецтема
    • Кадровик
    • Консультаційна лінія
    • ----------------
    • Всі категорії порталу Бюджет
    • Баланс-Бюджет
    • Online Баланс-Бюджет
    • Спецвипуски. Освіта
    • Держоргани
    • Спецпроєкти Бюджет
    • Новини Бюджет
    • Сервіси. Баланс-Бюджет
    • Вебінари. Баланс-Бюджет
    • ----------------
    • Моя професія
    • Моє життя
    • Бухгалтерська кухня
    • Uteka
    • ----------------
    • Календар бухгалтера
    • Дані для розрахунків
    • Калькулятори
    • Форми і бланки
    • Зразки
    • Чеклісти
    • ----------------
    • Правова база
  • Вхід
  • Підписатися
  • Кадровик
    • Трудовий та цивільний договір
    • Трудові відносини
    • Відпустки та час відпочинку
    • Військовий облік та бронювання
    • Пільги та гарантії працівникам
    • Режим роботи та робочий час
    • Навчання та стажування
    • Кадрове діловодство
    • Професійна класифікація
    • Охорона праці
    • Соціальне страхування
    • Перевірки та відповідальність
    • Юридична консультація
    • Звітність
    • Зразки кадрових документів
    • Спецвипуски для кадровика
  • Комерція
    • Зовнішньоекономічна діяльність
    • Документообiг
    • Зарплата і кадри
    • Карантин
    • МСФЗ
    • Робота з приватними підприємцями
    • Розрахунки
    • Спецвипуски для комерційних підприємств
    • Схеми бухгалтерських проводок
    • Облік, податки та звiтнiсть
    • Господарські операції
    • Приватний підприємець
    • Фінансовий аудит
    • Школа бухгалтера: просто про облік
    • Юридичні консультації
    • Перевірки
    • Uteka
    • Блог редакції Uteka-Комерція
  • Агро
    • Державна підтримка та інвестиції
    • Земля та земельні правовідносини
    • Карантин
    • Оподаткування та бухоблік сільгосппідприємств
    • Оплата праці та кадри в С/Г
    • Галузевий бухгалтерський облік в С/Г
    • Перевірки с/г підприємств
    • Фермерське господарство
    • Господарські операції в агросекторі
    • Розрахунки в С/Г
    • Спецвипуски для агропідприємств
    • Школа бухгалтера с/г галузі
    • Юридичні консультації
    • Uteka
    • Блог редакції Uteka-Агро
  • Медичні КНП
    • Організаційні документи
    • Планування діяльності
    • Бухоблік та оподаткування
    • Оплата праці та кадровий облік
    • Юридична підтримка
    • Карантин
Чеклісти Баланс-Бюджет Спецрозбір Реальна бухгалтерія Агропорадники Краще
 
Проф. журнали Новини Правова база Конкурс Магазин Академiя
Beta
Сервіси Бюджет Свiт позитива
Підписатися на Uteka Техпідтримка Моя база
Мій кабінет
Проф. журнали
Головна Спецтема Кадровик Комерція Агро Медичні КНП Спецрозбір Реальна бухгалтерія Агропорадники Вебінари Новини Online бібліотека «Баланс» Online видання «Баланс» Online видання «Баланс-Агро» Краще
Конкурс
Про конкурс Особистий кабінет
Магазин
Всі розділи Книжки Проф. журнали Заходи Сувеніри Бухгал.система "Баланс" Комплекти Uteka Доставка і оплата Контакти
Сервіси
Чеклісти Календар бухгалтера Дані для розрахунків Калькулятори Форми і бланки Зразки
Бюджет
Баланс-Бюджет Спецвипуски. Освіта Новини Бюджет Вебінари. Баланс-Бюджет Медицина Держоргани Спецпроєкти Бюджет Online Баланс-Бюджет
Свiт позитива
Моє життя Бухгалтерська кухня Uteka Моя професія Листівки
Академiя
Всі курси Партнерство Техпідтримка
  • Усі документи
  • Про державний контр...
Зміст документа
Зміст документа
Детальна інформація

Наразі діє

Набрання чинності 23.07.2003

Тип документа

Закон

Номер документа

963-IV

Дата затвердження

19.06.2003

Дата вступу в дію

23.07.2003

Суб'єкт нормотворчості

Верховна Рада України

Галузі

Адміністративне право

Цей Закон визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

ЗАКОН УКРАЇНИ

Про державний контроль за використанням та охороною земель

(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2003, № 39, ст.350)

{Із змінами, внесеними згідно із Законами
 від 15 квітня 2008 року N 271-VI,
від 16 вересня 2008 року N 509-VI,
від 5 листопада 2009 року N 1708-VI,
 від 23 лютого 2012 року N 4444-VI,
 від 13 квітня 2012 року N 4652-VI,
від 16 жовтня 2012 року N 5462-VI,
від 14 жовтня 2014 року N 1697-VII,
 від 28 грудня 2014 року N 77-VIII,
від 2 червня 2015 року N 497-VIII,
від 23 грудня 2015 року N 901-VIII,
від 20 вересня 2019 року № 124-IX,
від 17 червня 2020 року N 720-IX,
від 28 квітня 2021 року № 1423-IX,
від 19 жовтня 2022 року № 2698-IX}

 

Цей Закон визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Стаття 1. Визначення термінів

У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

агрохімічна паспортизація земель сільськогосподарського призначення - обов'язкове агрохімічне обстеження ґрунтів з видачею агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки, в якому фіксуються початкові та поточні рівні забезпечення поживними речовинами ґрунтів, рівні їх забруднення токсичними речовинами та радіонуклідами;

забруднення земель - накопичення в ґрунтах і ґрунтових водах внаслідок антропогенного впливу пестицидів і агрохімікатів, важких металів, радіонуклідів та інших речовин, вміст яких перевищує природний фон, що призводить до їх кількісних або якісних змін;

знищення межових знаків - дії громадян, які призвели до втрати в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки, внаслідок чого виникає потреба у проведенні додаткових геодезичних робіт з їх відновлення;

знищення чи пошкодження протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних насаджень - дії громадян чи посадових осіб, які призводять до часткового або повного пошкодження протиерозійних гідротехнічних споруд чи захисних насаджень, погіршення їх технічного стану, внаслідок чого виникає потреба у проведенні додаткових робіт, пов'язаних із захистом земель від водної та вітрової ерозій, інших негативних процесів;

межа земельної ділянки - умовна замкнена ламана лінія, що розмежовує земельні ділянки;

{Статтю 1 доповнено абзацом згідно із Законом № 271-VI від 15.04.2008}

межовий знак - спеціальний знак встановленого зразка, яким закріплюється місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

{Статтю 1 доповнено абзацом згідно із Законом № 271-VI від 15.04.2008}

невжиття заходів щодо боротьби з бур'янами - допущення появи небажаної трав'янистої рослинності, яка негативно впливає на розвиток культурних рослин, призводить до поширення шкідників і хвороб або не дає можливості використовувати землі за призначенням;

невикористання земельної ділянки, переданої під забудову, - порушення особою встановлених при передачі у власність або у користування земельної ділянки граничних термінів її забудови;

{Статтю 1 доповнено абзацом згідно із Законом № 509-VI від 16.09.2008}

невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням - невикористання земельної ділянки, крім реалізації науково обґрунтованих проектних рішень, або фактичне використання земельної ділянки, яке не відповідає її цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність чи наданні в користування, в тому числі в оренду, а також недодержання режиму використання земельної ділянки або її частини в разі встановлення обмежень (обтяжень);

невиконання умов зняття, збереження і нанесення родючого шару ґрунту - невиконання або неякісне виконання обов'язкових заходів, передбачених затвердженою відповідно до законодавства проектною документацією, щодо знімання, збереження і нанесення родючого шару ґрунту, що призвело до його псування чи знищення;

непроведення рекультивації порушених земель - невиконання комплексу організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель відповідно до затвердженої документації із землеустрою;

охорона земель - система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення;

псування земель - порушення природного стану земель, яке здійснюється без обґрунтованих проектних рішень, погоджених та затверджених в установленому законодавством порядку, забруднення їх хімічними, біологічними та радіоактивними речовинами, в тому числі тими, що викидаються в атмосферне повітря, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, неочищеними стічними водами, порушення родючого шару ґрунту, невиконання вимог встановленого режиму використання земель, а також використання земель у спосіб, що погіршує їх природну родючість;

розміщення, проектування, будівництво, введення в дію об'єктів, що негативно впливають на стан земель, - добування корисних копалин, будівництво очисних споруд, меліоративних систем та інших об'єктів з порушеннями вимог земельного законодавства України, затвердженої документації із землеустрою, що призводять до ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, псування і забруднення земель, засмічення відходами та інших негативних процесів на тій чи іншій земельній ділянці, а також на суміжних земельних ділянках, що викликає необхідність встановлення обмежень (обтяжень) використання цих земель;

самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

{Абзац статті 1 в редакції Закону № 271-VI від 15.04.2008}

Стаття 2. Основні завдання державного контролю за використанням та охороною земель

Основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є:

забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України;

забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель;

запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення;

забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.

{Абзац п’ятий статті 2 із змінами, внесеними згідно із Законом № 124-IX від 20.09.2019}

Стаття 3. Основні принципи здійснення державного контролю за використанням та охороною земель

Основними принципами здійснення державного контролю за використанням та охороною земель є:

забезпечення раціонального використання та охорони земель як основного національного багатства, що перебуває під особливою охороною держави;

пріоритет вимог екологічної безпеки у використанні земельних ресурсів над економічними інтересами;

повне відшкодування шкоди, заподіяної довкіллю внаслідок порушення земельного законодавства України;

поєднання заходів економічного стимулювання і відповідальності у сфері використання та охорони земель.

Стаття 4. Земля як об'єкт державного контролю та охорони

Об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Стаття 5. Органи, які здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів

Державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний контроль за використанням та охороною земель також здійснюють виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у межах повноважень, визначених законом, у разі прийняття відповідною радою рішення про здійснення такого контролю.

{Частина перша статті 5 в редакції Закону № 1423-IX від 28.04.2021 -  щодо здійснення державного контролю за використанням та охороною земель виконавчими органами сільських, селищних, міських рад набирає чинності з 26.05.2022}

Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

{Зміни до частини другої статті 5 див. в Законі № 5462-VI від 16.10.2012}

Моніторинг родючості ґрунтів земель сільськогосподарського призначення та агрохімічну паспортизацію земель сільськогосподарського призначення проводить центральний орган виконавчої влади з питань аграрної політики.

{Зміни до частини третьої статті 5 див. в Законі № 5462-VI від 16.10.2012}

{Стаття 5 в редакції Закону № 4444-VI від 23.02.2012}

Стаття 6. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин

{Назва статті 6 в редакції Закону № 4444-VI від 23.02.2012; зміни до назви статті 6 див. в Законі № 5462-VI від 16.10.2012; із змінами, внесеними згідно із Законом № 1423-IX від 28.04.2021}

До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать:

{Абзац перший статті 6 в редакції Закону № 4444-VI від 23.02.2012; зміни до абзацу першого частини першої статті 6 див. в Законі № 5462-VI від 16.10.2012; із змінами, внесеними згідно із Законом № 1423-IX від 28.04.2021}

а) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині:

додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням;

додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;

ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання;

розміщення, проектування, будівництва та введення в дію об'єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель;

виконання комплексу необхідних заходів щодо захисту земель від ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, псування, забруднення, засмічення відходами, заростання бур'янами, чагарниками та дрібноліссям;

дотримання строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов'язкового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням;

виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених робочим проектом землеустрою;

{Абзац дев'ятий пункту "а" частини першої статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 497-VIII від 02.06.2015}

дотримання правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереження захисних насаджень і межових знаків;

додержання встановленого законодавством порядку визначення та відшкодування втрат лісогосподарського виробництва;

{Абзац одинадцятий пункту "а" частини першої статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2698-IX від 19.10.2022}

додержання строків розгляду заяв чи клопотань щодо набуття і реалізації прав на землю;

б) внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо:

приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель;

обмеження або зупинення освоєння земельних ділянок у разі розробки корисних копалин, у тому числі торфу, проведення геологорозвідувальних, пошукових та інших робіт з порушенням вимог земельного законодавства України;

припинення будівництва та експлуатації об'єктів у разі порушення вимог земельного законодавства України до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків;

припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону;

в) одержання в установленому законодавством порядку від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, власників і користувачів, у тому числі орендарів, земельних ділянок документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для виконання покладених на нього завдань;

{Пункт "г" частини першої статті 6 виключено на підставі Закону № 1423-IX від 28.04.2021}

ґ) участь у розробці нормативно-правових актів з питань державного контролю за використанням та охороною земель;

д) вжиття відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам;

д-1) звернення до суду з позовами про визнання недійсними угод, укладених із порушенням встановленого законом порядку купівлі-продажу, ренти, дарування, застави, обміну земельних ділянок державної, комунальної власності;

{Частину першу статті 6 доповнено пунктом "д-1" згідно із Законом № 2698-IX від 19.10.2022}

е) вирішення інших питань відповідно до закону.

Стаття 6-1. Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, а саме за:

виконанням власниками і користувачами земель комплексу необхідних заходів із захисту земель від заростання бур’янами, чагарниками;

дотриманням режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, а також вимог законодавства щодо збереження захисних насаджень і межових знаків;

виконанням землевласниками та землекористувачами вимог щодо використання земель за цільовим призначенням, розміщенням, проектуванням, будівництвом, введенням в дію об’єктів, що негативно впливають на стан земель, експлуатацією, збереженням протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних лісонасаджень.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад:

а) вносять до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотання щодо:

приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель;

припинення будівництва та експлуатації об’єктів у разі порушення вимог земельного законодавства України до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків;

припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону;

б) звертаються до суду з позовом про відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився, а також про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням;

{Пункт "б" частини другої статті 6-1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2698-IX від 19.10.2022}

в) вживають відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам;

г) здійснюють інші повноваження відповідно до закону.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад набувають установлених законом повноважень із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у разі прийняття відповідною радою рішення про здійснення такого контролю і реалізують функцію державного контролю за використанням та охороною земель через державних інспекторів з державного контролю за використанням та охороною земель відповідних рад, кваліфікаційні вимоги до яких визначені статтею 10 цього Закону.

Сільські, селищні, міські ради після прийняття ними рішення про здійснення державного контролю за використанням та охороною земель зобов’язані:

протягом місяця забезпечити призначення державних інспекторів з контролю за використанням та охороною земель відповідних рад;

протягом 10 календарних днів після призначення державних інспекторів з контролю за використанням та охороною земель відповідних рад письмово поінформувати про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад починають виконувати повноваження із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель через 30 календарних днів після інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

У разі якщо сільські, селищні, міські ради не прийняли рішення про здійснення державного контролю за використанням та охороною земель та не забезпечили призначення державних інспекторів відповідних рад, повноваження рад у зазначеній сфері виконує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, до прийняття радами в установленому цим Законом порядку рішення про виконання радами повноважень із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

{Закон доповнено статтею 6-1 згідно із Законом № 1423-IX від 28.04.2021}

Стаття 7. Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів

{Назва статті 7 в редакції Закону № 4444-VI від 23.02.2012}

{Зміни до назви статті 7 див. в Законі № 5462-VI від 16.10.2012}

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, належать:

{Абзац перший статті 7 в редакції Закону № 4444-VI від 23.02.2012}

{Зміни до частини першої статті 7 див. в Законі № 5462-VI від 16.10.2012}

а) здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у частині:

{Абзац перший пункту "а" статті 7 в редакції Закону № 4444-VI від 23.02.2012}

додержання органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами вимог законодавства України про охорону земель;

консервації деградованих і малопродуктивних земель;

збереження водно-болотних угідь;

виконання екологічних вимог при наданні у власність і користування, в тому числі в оренду, земельних ділянок;

здійснення заходів щодо запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами, відходами, стічними водами;

додержання встановленого законодавством України режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні;

додержання вимог екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання, знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних, радіоактивних речовин та відходів;

додержання екологічних нормативів з питань використання та охорони земель;

додержання вимог екологічної безпеки при розробленні нової техніки і технологій для обробки ґрунтів, а також під час проектування, розміщення, будівництва, реконструкції, введення в дію підприємств, споруд та інших об'єктів;

б) проведення лабораторного аналізу стану забруднення земель, у тому числі радіоактивного, в зонах безпосереднього впливу викидів і скидів підприємствами забруднюючих речовин, а також у разі виникнення аварій та надзвичайних ситуацій;

в) участь у розробці нормативно-правових актів у сфері охорони земель;

г) організація ліквідації екологічних наслідків аварій, залучення до цього підприємств, установ, організацій незалежно від підпорядкування та форм власності, а також громадян;

ґ) вирішення інших питань відповідно до закону.

Стаття 8. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, при проведенні моніторингу родючості ґрунтів

{Назва статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5462-VI від 16.10.2012}

До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин при проведенні моніторингу родючості ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення належать:

{Абзац перший статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законами № 4444-VI від 23.02.2012, № 5462-VI від 16.10.2012}

організація розроблення та впровадження загальнодержавних і регіональних програм із збереження, відтворення та охорони родючості ґрунтів;

розроблення та впровадження ґрунтозахисних та екологобезпечних технологій виробництва сільськогосподарської продукції;

забезпечення спостереження за зміною показників якісного стану ґрунтів у результаті проведення господарської діяльності на землях сільськогосподарського призначення;

{Абзац четвертий статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5462-VI від 16.10.2012}

проведення моніторингу родючості ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення;

забезпечення формування національного, регіонального та місцевих інформаційних банків даних про стан ґрунтів земель сільськогосподарського призначення;

{Абзац шостий статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5462-VI від 16.10.2012}

забезпечення ведення балансу потреби і надходження пестицидів та агрохімікатів в Україну, погодження питань щодо їх ввезення;

{Абзац сьомий статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законами № 5462-VI від 16.10.2012, № 124-IX від 20.09.2019}

розроблення і сприяння впровадженню механізму економічного стимулювання застосування ґрунтозахисних технологій та підвищення родючості ґрунтів;

ведення інформаційного банку даних про стан ґрунтів земель сільськогосподарського призначення;

{Абзац дев'ятий статті 8 в редакції Закону № 5462-VI від 16.10.2012}

{Абзац десятий статті 8 виключено на підставі Закону № 5462-VI від 16.10.2012}

вирішення інших питань відповідно до закону.

Стаття 9. Організація і здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель та проведення моніторингу ґрунтів

{Частину першу статті 9 виключено на підставі Закону № 4444-VI від 23.02.2012}

{Зміни див. в Законі № 5462-VI від 16.10.2012}

{Частину другу статті 9 виключено на підставі Закону № 4444-VI від 23.02.2012}

{Зміни див. в Законі № 5462-VI від 16.10.2012}

{Частину третю статті 9 виключено на підставі Закону № 4444-VI від 23.02.2012}

{Зміни див. в Законі № 5462-VI від 16.10.2012}

Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом:

проведення перевірок;

розгляду звернень юридичних і фізичних осіб;

участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель;

{Абзац четвертий частини четвертої статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5462-VI від 16.10.2012}

розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель;

проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.

Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель встановлюється цим Законом, Земельним кодексом України, законами України "Про охорону земель", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

{Статтю 9 доповнено частиною п'ятою згідно із Законом № 1423-IX від 28.04.2021}

Стаття 10. Повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

давати обов'язкові для виконання приписи з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

{Абзац третій частини першої статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1708-VI від 05.11.2009, № 1423-IX від 28.04.2021}

складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

{Абзац п'ятий частини першої статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законами № 271-VI від 15.04.2008, № 901-VIII від 23.12.2015}

викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства України;

передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;

{Абзац сьомий частини першої статті 10 в редакції Закону № 4652-VI від 13.04.2012}

проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

{Абзац дев'ятий частини першої статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1697-VII від 14.10.2014, № 2698-IX від 19.10.2022}

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Державні інспектори під час виконання службових обов'язків мають право на носіння форменого одягу встановленого зразка та використовувати спеціальні транспортні засоби з кольорографічним забарвленням і написом з емблемою в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель може бути громадянин України, який має вищу освіту, стаж професійної діяльності у сфері землеустрою та/або у сфері права або стаж роботи в органах, що здійснюють державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, не менше одного року.

{Статтю 10 доповнено частиною четвертою згідно із Законом № 1423-IX від 28.04.2021}

Стаття 11. Відповідальність державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель зобов'язані додержуватися Конституції України, законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, інших нормативно-правових актів.

За невиконання або неналежне виконання обов'язків державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель несуть відповідальність згідно із законом.

Стаття 12. Фінансування і матеріально-технічне забезпечення спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері державного контролю за використанням та охороною земель

Фінансування і матеріально-технічне забезпечення спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері державного контролю за використанням та охороною земель здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України.

Стаття 13. Соціальний і правовий захист посадових осіб спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері державного контролю за використанням та охороною земель

Держава гарантує захист честі, гідності, здоров'я, життя, майна посадових осіб спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і членів їх сімей від кримінальних та інших протиправних дій.

{Частина перша статті 13 із змінами, внесеними згідно із Закону № 720-IX від 17.06.2020}

Шкода, заподіяна знищенням або пошкодженням майна посадової особи спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері державного контролю за використанням та охороною земель чи членів її сім'ї у зв'язку з виконанням нею посадових обов'язків, компенсується в повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України з наступним стягненням цієї суми з винних осіб.

Посадові особи спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері державного контролю за використанням та охороною земель підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

{Частина третя статті 13 в редакції Закону № 77-VIII від 28.12.2014}

{Частину четверту статті 13 виключено на підставі Закону № 77-VIII від 28.12.2014}

{Частину п'яту статті 13 виключено на підставі Закону № 77-VIII від 28.12.2014}

{Частину шосту статті 13 виключено на підставі Закону № 77-VIII від 28.12.2014}

{Частину сьому статті 13 виключено на підставі Закону № 77-VIII від 28.12.2014}

Стаття 14. Прикінцеві положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.

2. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом:

подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законів України у відповідність із цим Законом;

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;

забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону.

 

Президент України

Л.КУЧМА

м. Київ
19 червня 2003 року
№ 963-IV

Пов'язані публікації
Земельні відносини
09:04
09:04

Неоформлена земля під будівлями: правові наслідки

Баланс-Агро № 6 від 11 лютого 2025 року У законодавстві закріплено принцип цілісності об’єкта нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об’єкт розташований, що передбачає безумовне слідування землі за нерухомістю, яка на ній розміщена. Цьому принципу присвячено ст. 377 Цивільного к...

Ірина Висіцька

07.02.2025 142 0 0

Земля та земельні правовідносини
10:00
10:00

Неоформлена земля під будівлями: правові наслідки

У законодавстві закріплено принцип цілісності об’єкта нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об’єкт розташований, що передбачає безумовне слідування землі за нерухомістю, яка на ній розміщена. Цьому принципу присвячено ст. 377 Цивільного кодексу (далі – ЦК) і ст. 120 Земель...

Ірина Висіцька

06.02.2025 526 0 2

Земельні відносини
13:24
13:24

Спадкування прав на землю юридичною особою

Баланс-Агро № 3 від 16 січня 2024 року Спадкування – це одна з підстав для набуття прав на землю. Отримання у спадок землі фізособами є досить звичайним процесом, тому здебільшого не викликає запитань. А от спадкоємці-юрособи не є поширеним явищем. Тож у цій статті розглянемо детальніше нюанс...

Катерина Мудровська

10.01.2024 102 0 0

Земля та земельні правовідносини
09:00
09:00

Спадкування прав на землю юридичною особою

Спадкування – це одна з підстав для набуття прав на землю. Отримання у спадок землі фізособами є досить звичайним процесом, тому здебільшого не викликає запитань. А от спадкоємці-юрособи не є поширеним явищем. Тож у цій статті розглянемо детальніше нюанси спадкування юрособами прав на землю сі...

Катерина Мудровська

11.01.2024 196 0 1

Юридичні питання
09:32
09:32

Повноваження та відповідальність ОМС у галузі земельних відносин

Баланс-Бюджет № 28 від 11 липня 2023 року Органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) є суб’єктом земельних відносин і здійснюють їх регулювання та контроль за дотриманням вимог земельного законодавства на території відповідних громад. Для цього місцеву владу та її представницькі орган...

Олександр Козка

11.07.2023 26 0 0

Юридичні питання.
12:45
12:45

Повноваження та відповідальність ОМС у галузі земельних відносин

Органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) є суб’єктом земельних відносин і здійснюють їх регулювання та контроль за дотриманням вимог земельного законодавства на території відповідних громад. Для цього місцеву владу та її представницькі органи наділено повноваженнями, які визначаються...

Олександр Козка

07.07.2023 112 0 0

Правова допомога
10:56
10:56

Які перевірки проводить Держгеокадастр та що перевіряє

Баланс-Агро № 49 від 13 грудня 2021 року «Перевірки сільгосппідприємств контролюючими органами» Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі – Держгеокадастр) перевіряє землевласників та землекористувачів щодо дотримання земельного законодавства. У конс...

Оксана Литвин

10.12.2021 127 0 0

Земля та земельні правовідносини
09:00
09:00

Які перевірки проводить Держгеокадастр та що перевіряє

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі – Держгеокадастр) перевіряє землевласників та землекористувачів щодо дотримання земельного законодавства. У консультації ми розповімо про підстави для проведення таких перевірок, їх тривалість, оформлення результатів пере...

Оксана Литвин

08.12.2021 488 0 1

Земельні відносини
01:37
01:37

Неоформлена земля: правові наслідки користування

Баланс-Агро № 43-44 від 21 вересня 2020 року «Оренда землі та виплата орендної плати – 2020» Суть проблеми: відсутність у користувача правовстановлюючих документів на земельну ділянку – доволі поширене явище в наш час. Однак в одних випадках таке користування земельною ділян...

Ірина Висіцька

21.09.2020 108 0 0

Земля та земельні правовідносини
09:00
09:00

Неоформлена земля: правові наслідки користування

Суть проблеми: відсутність у користувача правовстановлюючих документів на земельну ділянку – доволі поширене явище в наш час. Однак в одних випадках таке користування земельною ділянкою визнається законодавством самовільним її зайняттям, в інших – трактується як правомірне. Особливо це с...

Ірина Висіцька

15.09.2020 862 0 0

Земельні відносини
08:08
08:08

Агрохімічна паспортизація: кому та навіщо потрібна

Баланс-Агро № 38-39 від 17 серпня 2020 року Суть проблеми: звідусіль лунають заклики до обов’язкової агрохімічної паспортизації сільгоспземель. Але ніхто не пояснює, що це таке, скільки коштує та навіщо потрібно. Утім, цьому питанню слід приділити особливу увагу, адже дані агрохімічного паспо...

Оксана Литвин

13.08.2020 81 0 0

Земля та земельні правовідносини
09:00
09:00

Агрохімічна паспортизація: кому та навіщо потрібна

Суть проблеми: звідусіль лунають заклики до обов’язкової агрохімічної паспортизації сільгоспземель. Але ніхто не пояснює, що це таке, скільки коштує та навіщо потрібно. Утім, цьому питанню слід приділити особливу увагу, адже дані агрохімічного паспорта (далі – агрохімпаспорт) земельної д...

Оксана Литвин

12.08.2020 987 0 0

Правова допомога
15:43
15:43

Держгеокадастр перевіряє навіть у період карантину

Баланс-Агро № 37 від 10 серпня 2020 року Суть проблеми: під час дії карантину земельні перевірки не припинились. Інспектори обласних управлінь Державної служби України з питань геодезії, картографї та кадастру (далі – Держгеокадастр) продовжують навідуватися до аграріїв. Але чи мають вони пра...

Оксана Литвин

07.08.2020 85 0 0

Карантин
09:00
09:00

Держгеокадастр перевіряє навіть у період карантину

Суть проблеми: під час дії карантину земельні перевірки не припинились. Інспектори обласних управлінь Державної служби України з питань геодезії, картографї та кадастру (далі – Держгеокадастр) продовжують навідуватися до аграріїв. Але чи мають вони право? Які запитання ставлять? Чи повинні пов...

Оксана Литвин

04.08.2020 1389 0 1

Земельні відносини
08:02
08:02

Продаж посівів без передачі права користування землею: чи це можливо?

Баланс-Агро № 32 від 13 липня 2020 року Ситуація. Сільгосппідприємство посіяло на орендованій ним земельній ділянці пшеницю. Але з певних причин не може надалі обробляти цю ділянку. Інше сільгосппідпримство (фермерське господарство, далі – ФГ) хоче купити посіви, виростити пшеницю й отримати ...

Зінаїда Козюк

11.07.2020 141 0 0

Земля та земельні правовідносини
09:00
09:00

Продаж посівів без передачі права користування землею: чи це можливо?

Ситуація. Сільгосппідприємство посіяло на орендованій ним земельній ділянці пшеницю. Але з певних причин не може надалі обробляти цю ділянку. Інше сільгосппідпримство (фермерське господарство, далі – ФГ) хоче купити посіви, виростити пшеницю й отримати врожай. Чи можна оформити продаж посівів ...

Зінаїда Козюк

08.07.2020 574 0 1

Публікації online видання Бібліотека «Баланс»
11:00
11:00

Перевірка дотримання земельного законодавства

Бібліотека Баланс № 12 «Перевірки контролюючими органами: підстави та порядок проведення, облік результатів» Державна служба України з питань геодезії, картографії й кадастру (далі – Держгеокадастр) проводить перевірки в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного з...

Анастасія Шевченко

17.06.2020 80 0 0

Перевірки
09:00
09:00

Перевірка дотримання земельного законодавства

Державна служба України з питань геодезії, картографії й кадастру (далі – Держгеокадастр) проводить перевірки в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. З консультації ви дізнаєт...

Анастасія Шевченко

17.06.2020 1582 0 0

Юридичні консультації
09:42
09:42

Підряд на чужій землі загрожує штрафом: судова практика

Інспектор Держгеокадастру обстежив земельну ділянку на наявність порушень земельного законодавства і виявив факт самовільного зайняття земельної ділянки сільгосппризначення державної форми власності фермерським господарством (далі – ФГ). На адресу голови ФГ винесено постанову про накладення ад...

Зінаїда Козюк

02.10.2019 959 0 0

Земля та земельні правовідносини
11:00
11:00

Перевірки Держгеокадастру: оформлення та подальші дії

Спецпроект «Перевірки в Україні» Для кого ця стаття: для сільгосптоваровиробників, які використовують земельні ділянки на праві власності або користування. Із цієї статті ви дізнаєтеся: про оформлення інспектором Держгеокадастру результатів перевірки щодо дотримання суб’єктом госп...

Зінаїда Козюк

20.08.2019 965 0 0

Про державний контроль за використанням та охороною земель

Головна:

  • Головна
  • Спецтема
  • Кадровик
  • Комерція
  • Агро
  • Медичні КНП
  • Спецрозбір
  • Реальна бухгалтерія
  • Агропорадники
  • Вебінари
  • Новини
  • Online бібліотека «Баланс»
  • Online видання «Баланс»
  • Online видання «Баланс-Агро»
  • Мітки

Підписатися на Uteka:

  • Спецтема - 8400 грн. / рік.
  • Кадровик - 7116 грн. / рік.
  • Комерція - 6864 грн. / рік.
  • Агро - 7248 грн. / рік.
  • Медичні КНП - 4416 грн. / рік.
  • Спецрозбір - 8400 грн. / рік.
  • Агропорадники - 3600 грн. / рік.
  • Вебінари - 6000 грн. / рік.
  • Online бібліотека «Баланс» - 8352 грн. / рік.
  • Online видання «Баланс» - 7704 грн. / рік.
  • Online видання «Баланс-Агро» - 7704 грн. / рік.
  • Популярні статті

Про нас:

  • Про нас
  • Зв'язатися з нами
  • Техпідтримка
  • Наші телефони
  • Користувацька угода

Партнери:

  • Depositphotos

Спільноти:

  • Facebook
  • Instagram
  • Telegram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube

© 2014-2025